Reklameplads

Pilates

Pilates

Torsdag kl. 19:00 – 20:30 i gymnastiksalen.
Ekstern instruktør: Sohan (uddannet pilatesinstruktør).
Tilmelding foregår til Lone Skriver på 51 50 60 58.

Sohan præsenterer selv pilates således:

Derfor pilates!
Vi har brug for en god og naturlig kropsholdning, når vi sidder, går og løber. Vi har også brug for stærke stabile muskler og stabilitet omkring vores rygsøjle, især når vi løfter, skubber og trækker. Alt sammen så kroppen kan fungere optimalt med de belastninger vi udsætter den for, også hvis vi har et stillesiddende job, hvor vi “falder sammen”. Pilates er en fantastik teknik til at opnå dette. Kom og vær med, vi starter fra begyndelsen.

 

Facts om pilates

“Efter første gang mærker du en forskel, efter 10 gange kan du se en forskel, og efter 30 gange har du fået en ny krop.”

Sådan lover skaberen af pilates-træning, Joseph H. Pilates.

Derfor er pilates så godt…

  • Styrker både små og store muskler, hvilket giver slanke, stærke og smidige muskler frem for stærke, korte og fyldige.
  • Kommer hele kroppen rundt – også de muskler, du måske slet ikke aner, du har, bliver trænet.
  • Beskytter dig mod overbelastning af musklerne i de andre sportsgrene, du dyrker.
  • Giver en sund og god modvægt til de mange uhensigstmæssige arbejdsstillinger, de fleste af os udsætter kroppen for.
  • Styrker kroppens svageste led – både ryggen, lænden, maven og bugen styrkes.
  • Giver en bedre balance mellem krop og sind.
  • Stimulerer blodcirkulationen i hele kroppen.
  • Er yderst velegnet til genoptræning efter skader eller operation.
  • Er meget skånsom, og derfor kan alle uanset køn, alder og forudsætninger være med.
  • Giver en rankere kropsholdning.
  • Øger kropsbevidstheden, så du bevæger dig smukkere og bruger kroppen mere hensigtsmæssigt, når du fx sidder på din kontorstol eller tømmer opvaskemaskine.

Slanker pilates?

“Ja og nej,” siger pilatesinstruktør Ditte Overgaard. Hun har selv tabt sig 10 kg, efter hun er begyndt på pilates.

“Pilates er ikke konditionstræning, så du får ikke pulsen op. Men dels former det kroppen, så du får lange, stærke og smidige muskler, dels får du lettere ved at røre dig i det daglige. Pilates én gang om ugen er dog ikke nok. Men nogle gange om ugen kombineret med en kostomlægning, så vil du tabe dig,” siger Ditte Overgaard.

Hvorfor hedder det pilates?

Har det noget at gøre med Bibelen og Pontius Pilatus? Nej, træningsmetoden er udviklet af tyskeren Joseph H. Pilates (1880-1967). Han emigrerede til USA, hvor han åbnede et fitness-center, der delte adresse med New York City Ballet. Siden da har pilates været en populær træningsform blandt berømte dansere, fordi de har brug for styrketræning, som ikke giver dem svulmende og usmidige muskler.

TF/11.11.15